Răspunde diaconul Andrei Muzolf, lector la Academia de Teologie din Kiev.
În teologie răspunsul la această înrebare niciodată nu a fost univoc. Majoritatea autorilor bisericești cel mai adesea înclinau spre punctul de vedere că Îngerul Păzitor este dat unei persoane în Taina Botezului.
Totuși, în Vechiul Testament se menționează de câteva ori un anume înger mijlocitor (vezi: Iov 33:23; Ps. 33:7). Iar în Noul Testament, Însuși Domnul nostru Iisus Hristos spune: „Vedeţi să nu dispreţuiţi pe vreunul din aceştia mici, că zic vouă: Că îngerii lor, în ceruri, pururea văd faţa Tatălui Meu, Care este în ceruri.” (Matei 18:10).
Astfel, vedem că, potrivit Revelației Dumnezeiești, fiecare persoană are un anumit Înger ocrotitor. În plus, în Vechiul Testament există o mențiune despre astfel de ocrotitori desemnați de Dumnezeu nu numai oamenilor, ci și popoarelor întregi, așa cum se menționează, de exemplu, în cartea Sfântului Proroc Daniel.
În același timp, săvârșind rânduiala Tainei Botezului, preotul se roagă astfel pentru pruncul adus la Botez: „Însoţeşte viaţa lui cu înger de lumină, ca să-l izbăvească pe el de toată bântuiala potrivnicului, de întâmpinarea celui viclean, de demonul cel de amiază şi de năluciri rele”.
Așadar, putem concluziona că fiecare persoană are un Înger, dar cel botezat primește un ajutor duhovnicesc mai mare de la Îngerul său Păzitor în comparație cu cel nebotezat, pentru că, potrivit Sfântului Ioan Damaschin, sarcina Îngerului Păzitor este să ne ajute în moştenirea mântuirii.
Sursa: Православная жизнь